Alasan :)

  • 0
بسم الله الرحمن الرحيم
dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... :)


                    Alasan? Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada alasan tersendiri. Macam dalam bahasa omputih cakap everything happens for a reason... jadi sebernanya bagus ke kalau kite banyak alasan ni?
Banyak alasan kadang2 bagus dan ada manfaatnya..
tapi kadang2 banyak alasan juga sangat tak bagus... bak kata pepatah
orang rajin cari alasan, orang malas cari alasan
tapi
teringat satu teka teki kawan aq ni, bunyi nya lebih kurang begini,
orang rajin dengan orang malas... siapa lagi berjaya? n jawapan kawan aku tu adalah orang malas sebab  contohnya : kalau orang rajin dia akan naik tangga tu sampai 10 tingkat. tapi kalau orang malas dia akan pikir mcm mane la nak naik tangga ni.. sebab malas an. so dia akan pikir untuk create something yg inovasi yang boleh buat dia naik sampai ke tingkat 10 tanpa menggunakan tangga. Maka dengan itu tercipta lah lif.
so ada kaitan dengan tema alasan ke? adalah kot..
sebab orang zaman sekarang ni malas. Eh, bukan malas tapi semua nak mudah.. maka banyak la alasan demi alasan yang di buat. Jadi dengan adanya alasan tersebut maka mereka akan berusaha untuk mengatasi alasan tersebut iaitu dengan menginovasikan sesuatu produk supaya mampu memudahkan urusan semaksimum yang mungkin.

Jadi semua itu terpulang kepada diri kita sama ada nak jadikan alasan kita tu ke arah cemerlang gemilang terbilang atau sebaliknya...
Oleh itu, sebelum melakukan sesuatu tanya dulu, apa alasan kita buat something benda tu?
saja-saja ke atau memang ade sesuatu alasan yang sangat bermakna.
After ni tanye balik diri kita, kenapa aku masuk ukm?
kenapa aku buat blog?
kenapa aku buat assigment sir?
kenapa aku hidup pada zaman ni, kenapa bukan zaman Rasullullah saw.
kenapa, kenapa dan kenapa???
 macam dalam satu forum ni. Ustazah Fatimah Syarha pernah cakap.
kita hidup kat zaman ni. sebab ini lah zaman yang paling terbaik buat kita.
xsemestinya zaman yang paling baik itu adalah zaman yang terbaik untuk kita.
Jadi Allah bukan saja-saja hantar kita pada zaman ni. tapi ada sesuatu yang kita perlu lakukan.
 ada sesuatu yang misi dan tugas yang perlu dilaksanakan.


Sebelum lakukan sesuatu tanya balik diri kita, apakah alasan ini akan diterima Nya di padang Mahsyar nanti :')

*aku masih tak sempurna, maafkan aku jika kata2 ini tidak menggambarkan perbuatan aku.
Aku bukan seorang yang baik apetah lagi seorang yang solehah tapi aku masih teraba-raba lagi untuk ke jalan yang mencapai redhaNya. Bantu bukan Keji. pray4Me :) fighting!

No comments:

Post a Comment